Pages

Monday, January 10, 2011

Waduhhh.. susahnya berniaga...

Haa... complen...complen.. apa yang susah..?!! yang ko mengada-ngada nak berniaga sapo suroh.. Ha..ha.. padan muka ko.. kerja makan gaji kan senang.. tiap-tiap bulan dapat gaji.. tiap-tiap tahun dapat increment.. dapat bonus.. haa.. kan lagi senang..

ceh.. buat drama pulak.. ha..ha..

pada aku buat mana-mana pun samaada berniaga atau bekerja ada aje cabaran-cabarannya.. nak cerita susah.. kerja makan gaji pun bukannya semua senang... nak ikutkan banyak lagi orang-orang susah kat luar sana.. jangankan nak kerja, tempat nak tidur pun silap-silap takde.. jadi kalau aku la( ni cakap pasal diri sendiri, bukan pasal orang lain) ada masanya rasa susah nak jalankan business.. susah nak dapat order.. susah nak layankan customer.. penat gila buat business dan sebagainya.. sepatutnya aku tengok balik, depan, belakang, kiri kanan, atas, bawah, banyak lagi orang-orang yang lagi susah daripada aku (memangla orang yang pun banyakkkk gak) ada orang nak cari kerja susah, nak berjalan-jalan susah, nak makan pun susah, ..



Jadi.. En AKU,
silalah bersyukur.. sepaling tidak En. AKU masih boleh lagi menjalankan business walau pun secara skala kecil.. masih lagi customer call untuk order barang-barang keperluan pejabat, masih lagi penyewa bayar sewa rumah... masih ada customer yang masuk ke kedai.. Jadi En. AKU perlu mengenepikan rasa susah itew dan sentiasa berusaha.. bak kata motto sekolah high school Muar "usaha bukan kata", jalan nak success ni banyak jalannya, tengok jalan mana yang kita pilih, tak boleh jalan ni kita ikut jalan lain, jalan lain tak berapa jalan try cari jalan lain lagi..

Dah jumpa cara baik teruskan, kembangkan.. kalau ada rezeki cari lagi jalan untuk busines lain pulak.. kan..

OK... Sebelum aku merapek meraban tak terkawal baik aku babai dulu..

worait chou dulu..

4 comments:

Eliza said...

takpelah yang.. susah senang kite berniaga at least we have each other to share them =)

Dessert Queen said...

Yea...aku skrg compare life ngan orang tak makan,tak kerja,takde umah,takde kereta je...so takdela susah mana pun hidup ni..kalau compare biz coklat aku ngan Kilang Beryl's ke..kilang Cadbury ke...sah2lah tiang kilang pun belum tentu aku mampu beli :)

sesibu said...

eliza: =D

sesibu said...

nowwa, hang beli tiang bendero dulu pun ok.. ha..ha..

Post a Comment